jueves, 7 de junio de 2012

Estratègies metodològiques d'aula per atendre la diversitat

Hola a tots/es!

En aquesta entrada comentaré diferents estratègies metodològiques que es poden fer a l'aula per atendre a la diversitat. 
Per començar, aquestes estratègies fomenten l'aprenentatge significatiu treballant continguts conceptuals, actitudinals i procedimentals, per tal d'aconseguir les competències bàsiques.
És important partir dels coneixements previs de l'alumnat, així com de l'estil d'aprenentatge del cada un dels alumnes.
També, les estratègies han de tenir uns objectius que tots els alumnes puguin assolir tenint en compte el seu nivell d'aprenentatge.
A més, aquestes estratègies han de fomentar mètodes cooperatius, és a dir, la cooperació entre l'alumnat on hi hagi una interacció i socialització entre els alumnes.

Algunes de les estratègies metodològiques d'ensenyament són les següents:

- Tallers d'intercicles: són tallers on hi ha nins amb diferents edats i es realitza un treball cooperatiu.
- Jocs cooperatius: són jocs on hi ha assignació de funcions a cada alumne, per tant, cada un té un càrrec diferent, d'aquesta manera cada alumne es beneficia del treball en equip, ja que per poder aconseguir l'objectiu comú necessita que tots els membres del seu grup hagin col·laborat. En aquests jocs no s'eliminen a cap membre i tampoc guanyen ni perden, per tal de fomentar la igualtat de tots els alumnes.
- Activitats diversificades: amb alumnes que tenguin diferents nivells, aptituds, interessos, etc., per tal de què les classes s'adaptin a cada alumne. Aquestes activitats intenten que tots els alumnes desenvolupin les seves possibilitats i capacitats al màxim.L'avantatge d'aquestes activitats és que es pot atendre a tots els alumnes dins un grup-classe heterogeni, d'aquesta manera aconseguim que progressin tots els alumnes.
- Treball cooperatiu: es realitzar amb grups mixtos i heterogenis. El treball cooperatiu promou: un aprenentatge significatiu, interdependència positiva (la suma del treball de cada alumne és el treball cooperatiu), interacció entre els alumnes i responsabilitat de cada alumne.
- Tutoria entre iguals: consisteix en què un alumne ensenya a un altre, per tant, l'alumne que ensenya és el tutor i és l'alumne que sigui capaç d'ajudar, i l'alumne que és ensenyat és el tutorat, aquest aprèn amb l'ajuda de l'alumne tutor.
- Racons: són espais dins l'aula, grups reduïts, tasques obertes, organitzats pels mestres.

Finalment,  penso que totes aquestes estratègies metodològiques ajuden a fomentar una educació per a tots els alumnes i, per tant, aconseguir una educació inclusiva on tots els alumnes tenguin les mateixes oportunitats per aprendre.



No hay comentarios:

Publicar un comentario